3 no-nonsens methodes voor kostprijsberekening
Drie no-nonsens methodes om je kostprijs te berekenen
Kom te weten hoeveel je producten of diensten kosten
Kostprijsberekening is veel meer dan kijken welke prijszetting je op je producten of diensten plakt. Het gaat bovenal om de winstgevendheid van je onderneming op de lange termijn. Er bestaan verschillende methodes om de berekening objectief te maken.
Klaar om het nattevingerwerk voor eens en voor altijd naar de vuilbak te verwijzen? In deze blog ontdek je 3 technieken voor een duurzame kostprijsberekening.
Waarom kostprijsberekening belangrijk is
Kostprijsberekening helpt je eerst en vooral te begrijpen wat je producten en diensten echt kosten. Zonder zo’n nauwkeurige berekening loop je het risico dat je producten te laag geprijsd zijn, en je onderneming op termijn verlieslatend is. Verkoop je een product aan €50, maar is de werkelijke kost veel hoger, dan verlies je aan elke verkoop.
Vaak is dat niet direct zichtbaar. Zeker niet als het om diensten gaat. Dienstverleners komen namelijk vaak in aanraking met verborgen of vergeten kosten. Indirecte kosten, overhead, de kost van tijd, materialen enz. niet meenemen in kostprijsberekening zorgt dan voor een negatieve spiraal.
De aanpak van Liese van Lino Architecten
“Voor elk project bereken ik de kosten opnieuw in detail. Bij mij zijn projecten zo uniek dat ik niet standaard kan werken. Of het nu gaat om een kleine verbouwing of een grote nieuwbouw, ik gebruik een basisdocument dat eenvoudig aan te passen is aan de hand van de projectdetails. Zonder dit document is het voor mij onmogelijk een accurate offerte te maken. Ik wil noch mijn klanten, noch mezelf voor onaangename verrassingen doen staan.”
(foto: soulstudio_christine)
Het berekenen van de juiste kostprijs helpt je ook om een buffer in te bouwen voor onvoorziene kosten. Onverwachte uitgaven zoals reparaties of hogere grondstofprijzen kunnen je financiële stabiliteit ondermijnen. Door je prijzen nauwkeurig te berekenen en regelmatig nacalculaties te doen, beheers je die risico's beter en pas je je prijzen op het juiste moment aan.
Methode 1: focus op tijd
De eerste methode om je kostprijs te berekenen is door je overheadkosten te herleiden naar tijd. Met andere woorden: je bepaalt de indirecte kosten die aan een uur van je tijd zijn gekoppeld.
Een voorbeeld
Je jaarlijkse overheadkosten zijn €58.650 en je werkt 46 weken per jaar 30 uur per week voor klanten. Aan de hand van die gegevens bereken je je indirecte kosten per uur: €42,5 per uur.
Wanneer deze methode gebruiken?
Deze methode is vooral nuttig als je veel tijd spendeert aan projecten voor klanten. Heb je een project dat 10 uur in beslag neemt, betekent dat een indirecte kost van €425. Een kost waarmee je rekening houdt bij het bepalen van de projectprijs.
Methode 2: met verdeelsleutels
De tweede methode om je kostprijs te berekenen is door het gebruik van verdeelsleutels. Hierbij verdeel je je overheadkosten op basis van het aandeel dat een bepaald aanbod heeft in de kosten. Dit baseer je bijvoorbeeld op omzet, gebruik, oppervlakte of aantal verkochte stuks.
Een voorbeeld
Je hebt bijvoorbeeld aanbod A, B, en C. Op vlak van elektriciteitskosten verbruiken die respectievelijk 30%, 20% en 50%. Dan bereken je op basis van die percentages alle indirecte kosten.
Wanneer deze methode gebruiken?
Deze methode is ideaal voor ondernemers die meerdere producten en diensten aanbieden en overheadkosten willen toewijzen op basis van hun specifieke verbruik.
Methode 3: methode 1 en 2 combineren
Een derde manier combineert de methode op basis van tijd met die met verdeelsleutels. Bij STREVER gebruiken we deze methodiek vaak om de bedrijfsvoering voor onze klanten stabieler en winstgevender te maken.
Een voorbeeld
In je schoonheidsinstituut verkoop je zowel diensten als producten. In dat geval combineer je beide methodes. Eerst bepaal je welk aandeel de diensten en de producten hebben in de totale overheadkosten: bijvoorbeeld respectievelijk 70% en 30%. Vervolgens kan je ook nog de tijdgebaseerde methode toepassen voor de diensten en de methode volgens verdeelsleutels voor de producten.
Wanneer deze methode gebruiken?
Wanneer je merkt dat tijd een grote rol speelt in het productieproces van je product of het leveren van je dienst, maar dat je daarnaast ook producten doorverkoop. Bijvoorbeeld: je maakt producten zelf maar verkoopt ook aangekochte producten door zonder er al te veel tijd in te investeren.
Welke methode kies jij?
De methode om kostprijs te berekenen hangt af van de aard van je bedrijf en je voorkeur als zaakvoerder. Is je onderneming sterk afhankelijk van de tijd die je aan projecten besteedt, is methode 1 wellicht de eenvoudigste en nauwkeurigste manier. Zo ben je zeker dat je kosten volledig gedekt zijn voor elk uur dat je werkt.
Bied je meerdere producten en diensten aan is de verdeelsleutelmethode meer geschikt. Je wijst er eerlijk de overheadkosten mee toe en baseert dit op het specifieke verbruik van elke dienst of product. Je krijgt zo een nauwkeurig beeld van je kostenstructuur.
De combinatie van tijd en verdeelsleutels is heel flexibel. Tijdgebaseerde kostenberekeningen gebruik je dan voor directe interacties met klanten, verdeelsleutels om algemene overheadkosten toe te wijzen.
Kostprijsberekening in de praktijk
De theorie omzetten in de praktijk en alles wat je in deze blog leerde toepassen op je eigen zaak, is weliswaar niet evident. Laat je daarom begeleiden om je cijfers in kaart te brengen, de berekeningen te maken op basis van de correcte methode en de nodige nacalculaties te doen.
De Prijsbegeleiding van STREVER helpt jou om eenvoudig en nauwkeurig je prijzen te bepalen, een prijsstrategie te ontwikkelen en je aanbod goed in de markt te zetten. Maak vandaag nog werk van je prijsstrategie.