7 positieve gevolgen van een heldere kostprijsberekening

Wat kost het je om jouw bedrijf draaiende te houden? Niet ongeveer want dan ben je aan het raden. Wat kost het je exact, tot in het detail en tot op de cent? Een gedetailleerde kostprijsberekening levert je tal van nuttige inzichten op die vaak tot meer winstgevendheid leiden. 

Zeven positieve effecten wanneer je alle kosten kent

Wanneer je voor een heldere kostprijsberekening kiest, leidt het je tot volgende zeven inzichten:

1. Je ontdekt het totale kostenplaatje 

Met een kostprijsberekening breng je alle kosten in rekening die doorheen de jaren bij jouw aankopen komen kijken. Zo is de aankoopprijs van een bedrijfswagen niet de volledige kost van die wagen. Het totale kostenplaatje van de bedrijfswagen weet je pas wanneer je ook de autoverzekering, het onderhoud, het verbruik, de winterbanden en alle andere zaken meetelt. 

Wagen A (een nieuwe wagen) kan bijvoorbeeld in aankoopprijs meer kosten dan wagen B (een wagen met een aantal jaren op de teller). Toch kan wagen B duurder uitkomen wanneer je alle autokosten van de volgende vijf jaar bekijkt.

Wanneer je rekening houdt met alle kosten, krijg je een concreet beeld van de ‘Total Cost of Ownership’.

2. Je weet wat een uur van jouw tijd werkelijk waard is

Een extra lange vergadering? Even tien minuten op social media? ‘s Middags een uitgebreide lunch? Door een kostprijsberekening te maken weet je exact hoeveel elk uur van jouw tijd waard is. 

Zo ga je je tijd beter bewaken en jezelf meer focussen op wat belangrijk is. Even tussendoor tien minuten op social media doorbrengen kan je al snel 15 euro kosten. Het is aan jou om te bepalen of het dat wel waard is.

3. Je kent de winstgevendheid van jouw producten en diensten

Heb je je al eens afgevraagd waar jouw winst vandaan komt? Het lijkt logisch, maar zonder je kosten duidelijk in kaart te brengen weet je het nooit echt zeker. Je ‘denkt’ het te weten en dat kan gevaarlijk zijn voor de toekomst van je bedrijf.

Wie weet steek je wel 70% van je tijd in een product dat maar 20% van jouw winst genereert. Een kostprijsberekening helpt je de focus te leggen op de juiste, meest winstgevende, activiteiten. Je ontdekt in welke producten of diensten je best het meeste tijd en energie steekt.

4. Je ontdekt hoe rendabel jouw verschillende doelgroepen zijn

De kans is groot dat je niet één type klant hebt. Vaak trek je automatisch verschillende doelgroepen aan die bij je kopen, bijvoorbeeld bedrijven en particulieren. Ook dan is het interessant om te weten hoe rendabel elk van deze doelgroepen is. Zodra je dat weet, kan je opnieuw gaan bepalen op welke klanten je de focus wil leggen en welke voor jou eerder bijkomstig zijn.

5. Je ondervindt het belang van een nacalculatie

Een nacalculatie is de snelste weg naar meer winstgevendheid. Wat houdt het in? Bij een kostprijsberekening maak je een schatting van wat het jou gaat kosten om een product of dienst aan te bieden aan de klant. Bij een nacalculatie doe je diezelfde berekening na afloop opnieuw om te achterhalen hoeveel het jou werkelijk gekost heeft.

Is er een negatief verschil tussen jouw schatting en de nacalculatie, dan heb je in realiteit meer kosten gemaakt dan gepland. Dit betekent ook dat je winstmarge kleiner is. Wanneer je consistent naberekeningen voert, maakt het je wijzer. Het helpt je lessen te trekken en zorgt ervoor dat je steeds betere en meer nauwkeurige schattingen maakt.

6. Je hebt een basis om strategische beslissingen te nemen

Een duidelijk zicht op jouw kostprijs helpt je ook doordachte keuzes te maken voor jouw bedrijf. Moeten jouw verkoopprijzen stijgen? Is het nog eens tijd om te onderhandelen met leveranciers om de kosten te verlagen? Op welke activiteiten en doelgroepen zet je best meer of minder in? Een kostprijsberekening levert je heel wat interessante info op om mee aan de slag te gaan.

7. Je hebt weer controle over jouw zaak

Je cijfers zeggen veel over jouw bedrijf. Luisteren naar wat ze je willen zeggen, is een must. Het helpt je controle over je zaak te krijgen. Wanneer je je cijfers kent, laat je niets aan het toeval over. Je kan tijdig ingrijpen. Ken je je cijfers niet, dan word je vroeg of laat met je neus op de harde feiten gedrukt.

Wij helpen jou graag!

Met een heldere kostprijsberekening kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan. Je bent proactief. Je neemt controle. Je weet wat jouw volgende stappen moeten zijn. Wens je graag hulp bij het maken van een goede kostprijsberekening? Of twijfel je dat je jouw producten aan een juiste prijs verkoopt? Wij geven je graag de nodige tips en advies. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Vorige
Vorige

8 veelgemaakte fouten bij prijsbepalingen door KMO’s

Volgende
Volgende

Op weg naar een goede prijsstrategie: vijf basisstappen