6 Vormen van concurrentie die jij over het hoofd ziet in jouw prijsstrategie

Een ‘donkerrode’ markt vol concurrenten: dat is economisch gezien de gezondste, maar zeker niet de makkelijkste om als kleine speler in te ondernemen. Denk maar aan de 5de frituur in hetzelfde dorp of één van de vele meubelwinkels in dezelfde regio. Vraag je dan maar uit noodzaak dezelfde prijs als iedereen of durf je eruit springen met je prijs door in te zetten op jouw unieke meerwaarde?

Het omgekeerde kan echter ook best uitdagend zijn: een onderbouwde prijs vragen voor een aanbod dat eigenlijk nog niet bestaat. Je hebt dan wel een gat in de markt gevonden dat je graag zou aanboren, maar bij het bepalen van een prijs loop je vast want je hebt geen referentie om van te starten.

De klant ervaarde het probleem echter al langer dan vandaag, dus probeerde het ook al op te lossen. Directe concurrenten heb je misschien niet, maar daarom hoef je niet in het donker te tasten bij het bepalen van je prijs. STREVER helpt je op weg met een lijstje van ‘out-of-the-box’-concurrentie.

6-vormen-van-concurrentie

De klant lost het zelf op

Voor sommige huishoudelijke problemen, vind je je oplossing wel in IKEA of op de wekelijkse markt in de buurt. Voor andere problemen ga je misschien aankloppen bij de handige buurman of je tante in het 4de knoopsgat. Of je gaat zelf aan de slag met eender wat je kan vinden in het tuinhuis van je grootvader.

Voor elk probleem bestaat er een ‘DIY’-oplossing. Vaak de meest budgetvriendelijke, maar niet altijd de meest ‘visually pleasing’ of tijdsefficiënte manier om tot een goed genoeg resultaat te komen.

Gedeeltelijke overlap met concurrenten

Dat wat jij aanbiedt in zijn totaliteit wordt niet in die combinatie aangeboden, maar misschien zijn er wel deel-elementen die apart te vinden zijn in de markt! Zo is lichaamsgerichte therapie binnen een business context misschien ongezien, maar bestaat er wel al gesprekstherapie binnen een business context en/of lichaamsgerichte therapie in een privé-omgeving.

Een coaching sessie combineren met een fotoshoot of schoonheidsbehandeling wordt niet samen aangeboden, maar bij elk op zich is er een markt met een gangbare prijs. Jouw uiteindelijk prijs hoeft uiteraard niet gewoon 1+1 te zijn, maar beide geven een referentie voor de richting van jouw prijsstrategie.

Andere sectoren, zelfde probleem

In jouw sector is nog geen aanbod te vinden zoals de jouwe, maar het probleem bestond al en de klant werd (eerder beperkt) al uit de nood geholpen door andere dienstverleners.

Zo wordt bijvoorbeeld binnen IT consultancy de doelgroep solo-ondernemers al snel uitgesloten op vlak van advies en ondersteuning, maar technical virtual assistants lossen vaak die problemen wel al op voor deze partijen.

Een ander thema met dezelfde vorm

Of het nu gaat over een training rond veerkracht/assertiviteit of een opleiding rond persoonlijke beschermingsmiddelen op de werf – beide hebben een timing, meerwaarde en concrete, meetbare resultaten. De vorm van een opleiding organiseren op bedrijfsniveau is gelijkaardig, ongeacht het thema. Dus vergelijk ook hoe andere bedrijfsactiviteiten een gelijkaardige vorm verkopen aan jouw doelgroep.

Een andere vorm met hetzelfde thema

Naargelang de noden van de doelgroep kan dezelfde boodschap en informatie op een andere manier overgebracht worden. Zo zal bijvoorbeeld functionele krachttraining in een groep van 20-30 personen, small group training (4-8 personen) of 1-op-1 steeds dezelfde resultaten voor ogen hebben.

Dezelfde persoon kan kiezen uit 3 vormen om hetzelfde probleem op te lossen, maar bij iedere oplossing komt een ander prijskaartje door de graad van toegankelijkheid en op maat werken.

Of zo kan een vroedvrouw of lactatiedeskundige perfect 1-op-1 afspreken bij de ouders thuis, hen uitnodigen in een aantal groepssessies of een boek schrijven. Dezelfde informatie wordt in een ander format overgebracht naar de doelgroep, om zo verschillende niveau’s van toegankelijkheid te bieden.

Concurrentie buiten jouw regio

In jouw regio is dat wat jij biedt nog heel innovatief en ongezien, maar wat met andere provincies of landen? Kennen ze daar jouw dienst/product al wel? En hoe is de betalingsbereidheid daar? Evalueer wat klanten ervoor over om hun probleem op te lossen buiten jouw regio. Zo kan je later weer de vertaalslag maken naar jouw eigen regio.

Direct kopiëren: ik denk het niet!

Of concurrenten nu direct of indirect zijn zoals ons lijstje hierboven: ondoordacht de prijzen overnemen is altijd een slecht idee. De prijzen van concurrenten zijn één perspectief om jouw prijsstrategie op te bouwen. Verlies zeker ook de volgende elementen niet uit het oog om tot een onderbouwde prijs te komen:

1. Jouw eigen kostenplaatje

2. Jouw meerwaarde (beoogde resultaten, specifieke aanpak, unieke vorm)

3. Jouw bedrijfsstrategie

Wil je dieper in jouw prijsstrategie tegenover directe en indirecte concurrenten duiken? Neem deel aan onze komende Expert Class en we loodsen je er doorheen. Of boek ineens een gratis kennismakingsgesprek met Robin, waarbij we samen jouw prijsstrategie onder de loep leggen om te zien waar jouw potentieel ligt.

Wil je liever een persoonlijk gesprek met Robin van STREVER? Neem contact op en plan jouw gratis adviesgesprek.

Vorige
Vorige

Prijszetting voor een gloednieuwe cybersecurity dienst zonder concurrentie

Volgende
Volgende

Geen cashflowproblemen meer na één strategische zet van het schoonheidsinstituut